Wężowilk (Nantang) - mięsożerca. Wężowilk ma gładką, błyszczącą, czarną, pozbawioną włosów skórę. Przez ciało biegną dwa pasy w kolorze niebieskim i czerwonym. Prawie nie świeci w nocy. Posiada jednometrową psią posturę i 6 łap z długimi palcami zakończonymi ostrymi pazurami. Ponadto ma niewielką paszczę z bardzo ostrymi zębami. Wargi mogą podwijać się do tyłu, umożliwiając maksymalne wysunięcie zębów. Ogon zwierzęcia jest długi i cienki, na końcu jednak jest zakończony twardą, grubszą skórą, która służy do uderzania w ofiarę. Podobnie jak reszta pandorańskich stworzeń, ma dwa czułki wyrastające z głowy. Sądząc po anatomii, prawdopodobnie wężowilk jest ewolucyjnym kuzynem Thanatora.
Wężowilk jest groźnym drapieżcą. Często padałby ofiarą nieco większych zwierząt, nawet zmor, gdyby nie fakt, że wężowilki zazwyczaj bytują w stadach. Polują na sześcionogi, zmory, czasem nawet na kilkanaście razy większe od nich gromowoły. Nie pogardzą również mniejszymi zwierzętami, takimi jak prolemur lub małe, podobne do naszych, ptaki.
Wężowilki poruszają się zazwyczaj w wielkich stadach, podobnie jak współczesne hieny czy likaony. Czasami dzielą się na mniejsze grupy lub na pojedyncze osobniki, aby zwabić drapieżniki. Gdy zaatakuje on jednego wężowilka, reszta natychmiast rusza w jego stronę i atakuje napastnika. Zwierzęta polują nocą, w stadach liczących kilkanaście osobników. Gdy rozmnażają się, mają liczne potomstwo, liczące nawet kilka/kilkanaście małych osobników.


Zmora - latający drapieżnik Pandory. Wyróżniamy: zmorę górską oraz zmorę leśną.
Zmora górska oraz zmora leśna to w zasadzie dwa, identyczne stworzenia, tylko ta pierwsza jest dwa razy większa od drugiej. Z tego względu ich anatomia również jest taka sama.
Ciało zmory może mieć dowolny kolor, zazwyczaj jednak jest zapełniona różnokolorowymi, skomplikowanymi wzorkami. Pokryta jest drobnymi łuskami, podobnymi, jak w przypadku naszych ziemskich gadów. Zwierzę jest pozbawione piór oraz sierści, w przeciwieństwie do ziemskich latających stworzeń. Powoduje to mniejsze tarcie o cząsteczki powietrza podczas lotu. Ciało ma oczywiście opływowy kształt, co możemy zaobserwować u wszystkich znanych nam stworzeń powietrznych (pandoriańskich oraz ziemskich). Zaczyna się wąskim, trójkątnym grzebieniem umieszczonym w dolnej części głowy, a kończy na rozkładanym ogonie.
Duże, cienkie i błoniaste skrzydła mogą bez problemu unosić dość dużą masę ciała. Zakończone są trzema oddzielnymi, błoniastymi, sitowatymi i przezroczystymi membranami, które mogą służyć jako sitowate płaty nośne lub tworzyć jednorodną powierzchnię. Skrzydła są podtrzymywane przez silnie umięśnione kończyny. Na ich końcu znajdują się końcówi przypominające łapy ziemskich zwierząt. Zakończone one są pazurami. Tak samo jest w przypadku skrzydeł ogonowych (mniejszych).
Ogon zwierzęcia, jak już zostało wspomniane, ma rozdwajaną końcówkę, dzięki czemu może ono w sposób doskonały kontrolować swój lot oraz równowagę w czasie jego trwania. Również on jest silnie umięśniony, mimo, że zmora nie wykonuje nim zbyt wielu ruchów. Oczy zwierzęcia znajdują się w delikatnych wgłębieniach, dzięki czemu nie nawiewa do nich zbyyt dużo powietrza.
Dzięki przepływowemu układowi oddechowemu zmora może chłodzić swoje zmęczone ruchem kości i mięśnie. Powietrze wlatuje przez otwory umieszczone w okolicach szyi zwierzęcia i przelatuje przez prawie puste w środku kości. Przelatuje ono przez całe ciało, cały czas wymieniając się z nowo wlatującym. Całe ciało jest silnie umięśnione, dzięki czemu zwierzę z dużą siłą macha skrzydłami. Oprócz przystosowań do lotu, możemy też wyróżnić przystosowania do lądu. Silne "łapy" pozwalają zwierzęciu chodzić po lądzie, jak i też wspinać się i wisieć na pionowych i stromych skałach. Układ kostny podtrzymujący skrzydła może się tak składać, że nie przeszkadzają one w poruszaniu się. Grzebień, znajdujący się na dolnej części głowy, ułatwia rozpruwanie brzucha ofiary. Ostre niczym obsydian zęby są skierowane ku przełykowi, żeby pokarm nie mógł się wydostać. W tym pomagają też błony rozciągające się po bokach paszczy, gdy ta się otwiera.
Zarówno zmora leśna, jak i zmora górska jest drapieżnikiem. Poluje na takie zwierzęta, jak: sześcionóg, prolemur lub małe ptaki.
Kształt ciała jest opływowy, zaczyna się wąskim grzebieniem umieszczonym na spodniej części głowy, a kończy na wąskim ogonie. Skóra jest gładka, pozbawiona włosów i pokryta drobnymi łuskami, co zapobiega tarciu o cząsteczki powietrza. Wszystkie części ciała są gładkie i nie mają wypukłych elementów, które mogłyby przeszkadzać Zmorze w locie. Czułki zwierzęcia leżą równolegle wzdłuż ciała. Po kształcie szczęk i ciała zwierzęcia, można stwierdzić, że Zmora wyewoluowała ze stworzeń morskich, takich jak ryby. Ogon zwierzęcia jest długi i ma rozdwajaną końcówkę, dzięki czemu może w doskonały sposób kontrolować swój lot oraz równowagę.
Skrzydła stworzenia są duże w stosunku do ciała, dzięki czemu łatwiej jest im unieść niekiedy dużą masę zwierzęcia. Są też cienkie, żeby nie zwiększać całej masy zmory. Podobnie jak inne pandorańskie latające stworzenia, zmora ma aż dwie pary skrzydeł, co pozwala jej łatwiej latać wśród gęstego powietrza. Ich końcówki składają się z trzech oddzielnych, żebrowanych membran, które mogą się rozdzielać i służyć za sitowate płaty nośne lub też zachodzić na siebie, tworząc jednorodną powierzchnię. Sprawia to, że zwierzę lata wolniej, więc musi wykonywać silniejsze ruchy skrzydeł, ale zarazem nadaje to też ciału zwierzęcia większy pęd. Niska grawitacja utrzymuje zwierzę na stałej wysokości.
Intensywne ciepło, wytwarzane przez mięśnie zwierzęcia, odprowadzane jest poprzez układ oddechowy. Powietrze wlatuje przez wloty na szyi zmory górskiej i przepływa przez puste wewnątrz, wzmocnione naturalnie syntetyzowanym w organizmie włóknem węglowym kości, chłodząc intensywnie pracujące mięśnie zwierzęcia. Zmora, podobnie jak większość stworzeń pandorańskich, oddycha przez wloty na szyi. Nie ma za to otworów, jak u nas, na pysku.
Oprócz przystosowań do lotu mozna też wymienić przystosowania do życia na lądzie. Pomimo budowy zwierzęcia jako latającego, czyli skrzydeł itp., można dostrzeć budowę kostną zwierzęcia. Skrzydła przednie i tylne są podtrzymywane przez kończyny zakończone pseudołapami. Te swego rodzaju pseudołapy, wystające poza powierzchnię skrzydeł, mają pazury, za pomocą których zmory górskie mogą zawieszać się na skałach, natomiast na tylnych kończynach mogą stać podobnie jak ludzie. Kości podtrzymujące skrzydła mają możliwość regulacji, która działa w ten sposób, że w czasie pobytu na lądzie skrzydła są złożone i nie przeszkadzają Zmorze w poruszaniu się. Kończyny, przypominające nogi zwierząt lądowych - u zmory ledwo zauważalne - pozwala zwierzęciu poruszać się po ziemi.
Błona rozciągająca się po bocznych częściach szczęki Zmory zapobiega wyślizgiwaniu się pokarmu na zewnątrz. Gdy paszcza jest zamknięta, błonę osłaniają małe i cienkie kostne paski. Ostre zęby, przypominające obsydian, są zbudowane z włókien węglowych, podobnie jak reszta szkieletu. Są one skierowane ku przełykowi, żeby pokarm nie mógł się wydostać, a poruszać tylko w jednym kierunku.
Zmory mogą zamieszkiwać właściwie wszystkie środowiska Pandory, lecz najczęściej są to klimaty umiarkowane i tropikalne. Mieszkają, jak wskazuje ich nazwa, zazwyczaj w górach, na przykład Górach Alleluja. Często wieszają się na pionowych i stromych skałach za pomocą swoich pazurów.
Czasem, jak jest to w przypadku Wschodniego Morza, czyli tam, gdzie swoją siedzibę ma Klan znad Wschodniego Morza, skały tworzące pojedyncze góry wystają ponad powierzchnię wody. Tam też znajduje się siedlisko zmor górskich, choć kolonia liczy oczywiście o wiele mniej osobników niż w przypadku większych krain geograficznych. Zdarzają się też kolonie mieszczące się w takich górach, jakie my możemy spotkać na Ziemi, a nie typowe dla pandorańskiego terenu. Jednak takie siedliska tych zwierząt zdarzają się bardzo rzadko.
Ikrany łączą się w pary za pomocą Tsaheylu i zwyczajowo mają liczne potomstwo. Taka para zostaje ze sobą już na całe życie. Przeważnie kolor potomka zależy od koloru skóry jego rodziców, co wcale nie jest regułą, gdyż nie ma dwóch ikranów w takim samym kolorze ani z takim samym wzorem. Podobnie jak w przypadku Na'vi, ilość potomstwa jest regulowana przez Eywę. Jednak bez wątpienia kolonie zmor są o wiele liczniejsze niż wszystkich Na'vi żyjących w jednym klanie razem wziętych.
Zmora jest z natury drapieżnikiem lub padlinożercą. Gdy żyje na wolności, sama poluje na niewielkie zwierzęta, takie jak sześcionóg, prolemur czy małe ptaki. Czasem też odważa się atakować wężowilki, lecz nie jest to proste ani bezpieczne ze względu na fakt, że zwierzęta te zazwyczaj podróżują w stadach.
Gdy zmora jest udomowiona, również poluje, lecz o wiele częściej odżywia się zwierzętami żyjącymi na Drzewie Domu lub jest po prostu karmiona przez właściciela np. Teylu . Udomowiony ikran mieszka w koronie Drzewa Domu i nie powinien się oddalać, gdyby jeździec nagle go potrzebował.
Zmora zajmuje przedostatnie miejsce w łańcuchu pokarmowym, zaraz po Toruku i Thanatorze. Tylko te dwa drapieżniki atakują ikrana (choć Thanator robi to znacznie rzadziej, ponieważ zmora jest od niego około 2 razy większa). Pomimo tego faktu zmorę odważają się atakować wężowilki podróżujące w stadzie.
Mięso martwych (nieudomowionych) zmor jest czasami spożywane przez rdzennych mieszkańców księżyca.
Zmora jest jednym z dwóch zwierząt (obok Mrocznego konia) udomawianych przez Na'vi. Każdy młody wojownik, aby zostać Taronyu oraz jednym z "Ludzi" - czyli pełnoprawnym członkiem klanu - powinien zdobyć i zbratać się z własną zmorą. Aby tak się stało, taki wojownik (najczęściej w towarzystwie innych) wybiera się w Góry Alleluja i odbywa wędrówkę, która ma go zaprowadzić prosto do siedliska zmor. Często taka podróż może wynosić nawet kilka kilometrów. Trzeba wspinać się po lianach, skakać z góry na górę uważając, żeby nie spaść.
Gdy Na'vi dotrze do kolonii, musi wybrać (sercem) własną zmorę. Jeżeli okaże się, że i ona wybrała jego (objawia się to zazwyczaj usiłowaniem zabicia wojownika), łowca musi sprawnie owinąć bolę wokół pyska zwierzęcia. Wtedy zaczyna się walka prowadząca do zawiązania Tsaheylu, ponieważ więź ta zawierana jest na całe życie. Ikran za wszelką cenę próbuje zrzucić wojownika z grzbietu lub po prostu go zabić. Gdy wreszcie Tsaheylu zostanie zawiązane, odbywa się pierwszy lot łowcy z jego ikranem w celu umocnienia więzi. Poźniej zmora już zawsze jest do dyspozycji łowcy.


Świecące robaki (Eltungawng - Myślący robak) - bezkręgowiec odżywiający się szczątkami roślin pokrytymi grzybnią. Występuje w lasach deszczowych Pandory.
Jest to cylindryczny bezkręgowiec o intensywnej bioluminescencyjności, którego długość ciała waha się od 8 do 15 cm.
Na'vi wierzą, że świecące robaki są w stanie przekazać przyszłemu wojownikowi istotne informacje w czasie rytuału Uniltaron. Wykorzystują wtedy pochodzący z nich psychoaktywny alkaloid w połączeniu z z jadem Arachnoida.
Żądłonietoperz - niewielki latający drapieżnik. Posiada przezroczyste zęby, które są niezwykle ostre i mogą bez problemu zjadać szybko pokarm. Przednie skrzydła zwierzęcia są zakończone przezroczystą błonką, przypominając membrany skrzydeł zmor oraz Toruka. Tylne skrzydła są mniejsze, zakończone dość ostro.
Bioluminstencja ogranicza się do obrzeży tułowia oraz tychże skrzydeł. Ciało zwierzęcia ma zazwyczaj kolor fioletowy w kolorowe prążki. Może to być kolor niebieski, czerwony, pomarańczowy i inne. Żądłonietoperz ma dwie pary przezroczystych szponów, służących do obrony oraz łapania pokarmu.
Zwierzę prawdopodobnie jest spokrewnione ze zmorą (górską i leśną) oraz tetrapteronem i być może leonopterixem, ze względu na układ kostny w skrzydłach oraz ich przezroczyste błony na końcówkach.
Żądłonietoperze zamieszkują głównie lasy Pandory, natomiast gniazda zakładają w opuszczonych miejscach, gdzie mają dużo spokoju. Przykładem tego może być stadko żądłonietoperzy, która zamieszkała z opuszczonej Starej Szkole.
Żądłonietoperze jedzą właściwie wszystko, od leśnych owoców, przez małe gryzonie i ssaki, po większe zwierzęta, takie jak szseścionogi, gdy polują stadnie.
Z uwagi na niewielkich rozmiarów mózg, żądłonietoperze posiadają niską inteligencję oraz wybitnie słaby instynkt samozachowawczy, ograniczający się do stadnego polowania np. na młode sześcionogi. Potwierdzeniem tego jest fakt, że masowo wlatują pod ogień automatycznych działek strzelniczych strzegących kwater górniczych oraz łatwo padają ofiarą większych zwierząt, np. zmór. Mimo to potrafią instynktownie nawigować. Przez tą nieustanną rzeź wydawać by się mogło, że populacja żądłonietoperzy cały czas maleje. Jednak tak nie jest, bo wszechmogąca Eywa, strzegąca równowagi życia, sprawia, że zwierzęta rozmnażają się licznie i szybko i ich populacja utrzymuje się na stałym poziomie.
Wydaje się, że przez niezwykle ostre zęby i szpony żądłonietoperze wzbudzają ogólny strach. Jednak niektórzy z rdzennej społeczności Pandory traktują te zwierzęta jako jedzące z ręki, przysiadujące na ramieniu przydomowe maskotki, przywoływane klaskaniem języka.

Żródłó: Tekst - avatar wiki